Wycieczka Rowerowa wzdłuż jeziora Dąbie

Szczecin widziany jak na dłoni

Dowiedz się więcej o projekcie

Było wspaniale!

Wybrana przez nas trasa była łatwa i przyjemna, co umożliwiło wzięcie w niej udziału także najmłodszych członków rodzin! Z naszej strony zapewniliśmy poczęstunek połączony z grillem na Marinie. Na starcie wysłuchaliśmy krótkiej konferencji na temat czystości powietrza i klimatu akustycznego, a następnie ruszyliśmy w stronę jeszcze nie otwartej do końca trasy wokół jeziora Dąbie. Dziękujemy wszystkim za obecność!

Nowa trasa rowerowa wzdłuż Jeziora Dąbie

Nowej trasy nie odnajdziecie jeszcze na mapach, gdyż nie prowadzi ona drogami – ani publicznymi, ani leśnymi. Poprowadzona ona została po koronie wałów przeciwpowodziowych.

Posiada dwa odcinki – ukończony pierwszy odcinek, czyli Szczecin Dąbie-Lubczyna-Stepnica. Drugi – łączony Czarnocin i Skoszewo, jest w trakcie prac.

Można więc wybrać się na emocjonującą wycieczkę wzdłuż jeziora, zwiedzić wszystkie jego zakątki i odpocząć na pobliskich plażach. Nierozłączną częścią akwenu jest jego fauna i flora. To miejsce występowania wielu gatunków ptaków, z orłem bielikiem na czele. Któż więc nie chciałby zobaczyć tego pięknego drapieżnika w dostojnym locie, czy też podczas polowania?

Całe jezioro podzielono na dwa akweny – jezioro Dąbie Wielkie oraz jezioro Dąbie Małe, które stanowi południową zatokę rozległego zbiornika wodnego. Jego wartość turystyczną podkreślają mariny zlokalizowane w różnych zakątkach. Jest ich tu aż pięć, a do tego jeszcze cztery przystanie żeglarskie.

Piękno Szczecina widziane z oddali

Miasto Szczecin

Stolica województwa Zachodniopomorskiego

Szczecin to trzecie, pod względem zajmowanej powierzchni, miasto w Polsce. Jest stolicą województwa zachodniopomorskiego, głównym ośrodkiem gospodarczym regionu i prawdziwym centrum kultury.

Dzisiejszy Szczecin to nie tylko miasto portowe. Ciekawe położenie geograficzne skłania do zwiedzania regionu. Puszcza Wkrzańska od północy, Bukowa od południa, Goleniowska od wschodu, ale także Dolina Dolnej Odry czy jezioro Dąbie. Samo miasto ma wiele parków, gdzie można wypocząć podziwiając jednocześnie kompozycje miejskich ogrodników. To również bogactwo architektury i zabytków, które znajdują się na Europejskim Szlaku Gotyku Ceglanego. Zamek Książąt Pomorskich, Bazylika św. Jakuba, Wały Chrobrego ze swoimi tarasami widokowymi, czy pozostałości umocnień miasta takie jak Baszta Panieńska, to tylko niektóre ze „skarbów”Szczecina.

Trasa wycieczki i Atrakcje

Najłatwiej jest wybrać się pociągiem i ze stacji w Szczecinie-Załomiu udać się w kierunku trasy rowerem (4 km, głównie drogą ubitą). Osoby ze Szczecina mogą dojechać bezpośrednio na miejsce autobusami: 77, 96 lub pospiesznym „C”. Bezpośrednie połączenia kolejowe z całą Polską ma stacja w Szczecinie-Dąbiu, skąd można będzie od początku 2019 roku zacząć wyprawę. Jadąc ze stacji Szczecin-Załom w kierunku Pucic na skrzyżowaniu jedziemy prosto i mijamy kościół p.w. Przemienia Pańskiego w Załomiu skąd udajemy się ubitą drogą nad jezioro Dąbie i stamtąd nową trasą nad plażę w Lubczynie. Tam można rozpalić ognisko i mile spędzić czas nad jeziorem. Potem można wrócić tą samą trasą lub pojechać dalej nową, wyasfaltowaną drogą rowerową do Goleniowa, gdzie można wsiąść do pociągu, zobaczywszy wcześniej kolejową wieżę wodną – zabytkową wieżę ciśnień, powstałą w 1912 z czerwonej cegły, z szachulcową głowicą. Można też udać się trochę w stronę centrum i obejrzeć Basztę Menniczą, Bramę Wolińską i Kościół św. Katarzyny z XV w.

<iframe src="https://www.google.com/maps/d/u/0/embed?mid=1YXpBxVTxryGSX4M3yo2Gv3b41LZL3Guk" width="100%" height="600px" text-align: center></iframe>

Relacja

Wycieczka miała miejsce 11 września 2018 roku (wtorek). Dzięki serdeczności proboszcza parafii Przemienienia Pańskiego w Załomiu naszą wycieczkę rozpoczęliśmy na placu kościelnym, gdzie zbieraliśmy się o godz. 16.30. Gdy przyjechało na rowerach prawie 30 osób mogliśmy zacząć wydarzenie od krótkiej prelekcji, którą poprowadziła dla nas dr inż. Patrycja Rogalska. Potem ruszyliśmy na trasę jadąc w kierunku wałów okalających jezioro Dąbie, na których powstała nowa trasa. Minęliśmy informacje o budowie (trasa oficjalnie otwarta zostanie za parę miesięcy) i ruszyliśmy powoli w kierunku Lubczyny, mijając kempingi i zabudowania Czarnej Łąki. Tempo utrzymywaliśmy spokojne, gdyż były z nami dzieci. Całość trasy zajęła nam więc 40 minut. Po drodze mogliśmy oglądać Szczecin i Police, znajdujące się po drugiej stronie jeziora. Gdy dojechaliśmy na Marinę w Lubczynie czekała na nas pyszna kiełbaska z grilla (i niezliczone jej dokładki), picie, oraz piękne widoki. Spędziliśmy na miejscu około godziny i udaliśmy się w drogę powrotną, a mniejsza część wycieczki pojechała do Goleniowa. Wracając podziwialiśmy zachodzące nad Szczecinem słońce.

Zapraszamy do zapoznania się z całym projektem!

Zadanie współfinansowane z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego.