Wycieczka Piesza Po Kołobrzegu

Zapraszamy na organizowane przez nas wydarzenie!
Dowiedz się więcej o projekcie

Dziękujemy za waszą obecność!

Fundacja Rozwoju Regionalnego Bielik, przy współpracy z Muzeum Oręża Polskiego, miała przyjemność zaprosić wszystkich chętnych na DARMOWE zwiedzanie Kołobrzegu, oraz jednego z najciekawszych muzeów naszego województwa. Dzięki współpracy z Muzeum Oręża Polskiego mieliśmy przygotowane darmowe bilety dla uczestniczących w wydarzeniu.
Kołobrzeg – port morski i miejscowość uzdrowiskowa z źródłami wody mineralnej, solanki oraz pokłady borowiny. Kołobrzeg jest także regionalnym ośrodkiem kulturalnym z jednym z najciekawszych muzeów w Polsce. W okresie letnim odbywają się tu liczne koncerty popularnych piosenkarzy, muzyków, kabaretów.
Pragnąc promować postawy ekologiczne w czasie wakacji, oraz turystykę bez samochodu, proponujemy Państwu niezwykle ciekawy sposób na spędzenie sobotniego dnia. Przyjedźcie do Kołobrzegu 18 sierpnia, żeby w jeden dzień zapoznać się z tym niezwykle urokliwym miastem. Oprowadzać nas będzie Piotr Leszmann z działu edukacji i upowszechniania Muzeum Oręża Polskiego. Jego wiedza i doświadczenie będzie nas dodatkowo ubogacać w trakcie tej wyprawy. Posłuchamy także dr inż. Patrycji Rogalskiej, która przybliży nam problem zanieczyszczeń powietrza oraz zagrożeń klimatu akustycznego powodowanego przez transport samochodowy.

Niezwykle nas cieszy, że Muzeum Oręża Polskiego, obok postaw patriotycznych, chce pomagać nam w upowszechnianiu także postaw ekologicznych. Mamy nadzieję, że ta owocna współpraca pomoże także państwu w refleksji nad dziedzictwem nie tylko kulturowym, ale także przyrodniczym.

Odkryj z nami piękno jednej z najstarszych osad na Pomorzu Zachodnim

Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu

Perła muzealnictwa na Pomorzu Zachodnim
Pierwotnie Muzeum powstało jako muzeum regionalne. Podstawą zbiorów stały się zabytki archeologiczne pochodzące z wykopalisk na terenie wczesnośredniowiecznego Kołobrzegu prowadzonych przez prof. Lecha Leciejewicza oraz kilkanaście zabytków pochodzących z przedwojennego muzeum wydobytych z gruzów przez zasłużonego działacza krajoznawstwa Jana Frankowskiego. Muzeum zlokalizowano w odbudowanej specjalnie w tym celu XV- wiecznej kamieniczce przy ul. ppor. Emilii Gierczak 5. Początkowo planowano nadać placówce charakter historyczno-miejski, później historyczno-morski. Ostatecznie w 1966 r. zdecydowano się na profil historyczno-wojskowy.

Jak dotrzeć do Muzeum

Do Kołobrzegu z łatwością można dostać się pociągiem, więc samochód można zostawić w domu:

https://bit.ly/2Mhew7J – link do aktualnych połączeń PKP.

Od stacji kolejowej do Oddziału Muzeum jest kilometr drogi, biegnącej w większości wzdłuż pięknej rzeki Parsęty.

<iframe src="https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m28!1m12!1m3!1d9340.848565352393!2d15.573489880110515!3d54.17631868478959!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!4m13!3e2!4m5!1s0x47001599fc63d9bd%3A0x4ddc3d34aaa735a8!2sKo%C5%82obrzeg%2C+aleja+Kolejowa%2C+Ko%C5%82obrzeg!3m2!1d54.1819841!2d15.5700626!4m5!1s0x4700159ccb5cc1ab%3A0x348f0d89f8dec934!2sGierczak+5%2C+78-100+Ko%C5%82obrzeg!3m2!1d54.1745386!2d15.5746156!5e0!3m2!1spl!2spl!4v1534404156673" width="100%" height="600px" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>

Relacja z Wycieczki

1. Muzeum Oręża Polskiego – Zbiórka i konferencja

Po zebraniu się wszystkich chętnych wysłuchaliśmy krótkiej prelekcji Pani dr inż. Patrycji Rogalskiej, która w przystępny i niezwykle interesujący sposób przybliżyła nam problematykę projektu i zachęciła do właściwych zachowań proekologicznych. Następnie naszą wycieczkę przejął przewodnik muzealny Pan Piotr Leszmann, którego pasją jest historia miasta Kołobrzeg.

2. Ekspozycja militarna, czasowa i plenerowa

Pierwszym punktem wycieczki była ekspozycja „Dzieje oręża polskiego”, prezentująca zbiory militariów od okresu średniowiecza do współczesności. Muzeum posiada najbogatszą w Polsce kolekcję mundurów żołnierzy polskich z okresu I i II wojny światowej, która zainteresowała tak starszych jak i młodszych. Prowadzeni przez naszego przewodnika spędziliśmy też trochę czasu na wystawie plenerowej, gdzie mogliśmy z bliska obejrzeć pojazdy bojowe, działa samobieżne, wyrzutnie rakiet, artylerię przeciwpancerną i przeciwlotniczą oraz samoloty produkcji powojennej. Mogliśmy także obejrzeć wystawę czasową o historii rowerów, która wyjątkowo dobrze wpisuje się w nasz projekt. Mogliśmy zobaczyć od jak dawna rower służy nie tylko rekreacji, ale także przemieszczaniu się do pracy i na zakupy.

3. Rynek i Ratusz miejski

Kolejnym punktem była miejska trasa wycieczkowa, która zaprowadziła nas na piękny rynek obok miejskiego ratusza.

4. Konkatedra – plac i zwiedzanie wewnątrz

Nasz przewodnik nie tylko opowiedział nam o założeniach architektonicznych katedry, ale też omówił wszystkie ciekawostki jej wnętrza.

5. Akademia rycerska

W drodze do Oddziału miejskiego Muzeum usłyszeliśmy historię Akademii rycerskiej, której budynek mijaliśmy.

6. Oddział miejski Muzeum

W oddziale miejskim mogliśmy obejrzeć wystawę czasową o wagach, a także zwiedzić salę plafonową, która została otwarta specjalnie dla nas.

7. Źródełko solankowe

Idąc wzdłuż rzeki Parsęty zaszliśmy do jedynego ogólnie dostępnego słonego źródła,z których słynął Kołobrzeg w średniowieczu. Właśnie narzędzia do odparowywania soli znalazły się w herbie miasta. Wodę z tego źródła chętnie wykorzystują mieszkańcy do konserwacji warzyw i kiszenia, dlatego czasami żartobliwie nazywa się je źródełkiem ogórkowym.

8. Skansen morski

W skansenie zwiedziliśmy dwa stojące na lądzie okręty oraz liczne uzbrojenie okrętów Marynarki Wojennej RP oraz zabytki techniki morskiej. Część osób zmęczonych już naszą intensywną trasą udała się bezpośrednio do Pomnika zaślubin.

9. Pomnik zaślubin

Pomnik mieści się przy nadmorskim deptaku, pomiędzy portem i falochronem a molem. Jest dziełem jednego z głównych polskich twórców monumentalnej rzeźby pomnikowej – Wiktora Tołkina, twórcy pomników w byłych niemieckich obozach Stutthof i Majdanek, a także na Pawiaku.

10. Latarnia morska

Ponieważ nie zaszło jeszcze słońce, chętni mogli się udać na latarnię morską.

11. Molo

Naszą przygodę z miastem Kołobrzeg zakończyliśmy spacerem po molu oraz odpoczynkiem na plaży. Było cudownie, za co dziękujemy naszemu przewodnikowi oraz Muzeum Oręża Polskiego.

<iframe src="https://www.google.com/maps/d/u/0/embed?mid=1wwkuibIRDEHuYLnDwFBmujSwmJDmc4Oy" width="100%" height="600px" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>

Zapraszamy do zapoznania się z całym projektem!

Zadanie współfinansowane z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego.