Wycieczka Rowerowa z Gryfina do Swobnicy

Piękne widoki i natura w całej swej okazałości
Dowiedz się więcej o projekcie

Byliście Wspaniali!

Dziękujemy za tak liczną obecność na naszej wycieczce. Dziękujemy też lokalnym portalom internetowym za udostępnienie informacji o wydarzeniu, dzięki czemu mogliśmy dotrzeć do jeszcze większej ilości osób. Wszyscy dotarli do nas bez użycia samochodu i chętnie brali udział w wydarzeniach historycznych na zamku w Swobnicy.

Trasa Zielonego Pogranicza
Gminna trasa rowerowa to prawdziwa rewelacja dla miłośników dwóch kółek! Wyjeżdżając z Dłuska, dojeżdżamy do Swobnicy. Oglądamy tutaj ruiny joannickiego zamku i rozpoczynamy jazdę ścieżką rowerową. Trasa przebiega po dawnej linii kolejowej i prowadzi przy brzegu jeziora Długiego. W oddali można dostrzec wieżę kościoła w Baniach. Na dalszym odcinku trzeba przejechać przez most, przerzucony wysoko nad rzeką Tywą. Z trasy zjeżdżamy w okolicach Lubanowa i kierujemy się do Babinka. Dobrym miejscem na odpoczynek będzie tutejszy park. Po odzyskaniu sił, warto obejrzeć kościół oraz pozostałości po pałacowo-folwarcznych zabudowaniach. Obecnie szlak ten jest częścią trasy, która rozpoczyna się w Szczecinie, a kończy w Siekierkach. W jej skład wchodzi 44 km Szlaku Zielonego Pogranicza biegnącego od mostu w Mesherin przez Gryfino, Banie, Swobnicę do Trzcińska-Zdroju. Dalej pojedziemy 36 km odcinkiem do Siekierek, biegnącym przez Godków. Ta ponad 100 kilometrowa, bardzo malownicza trasa, jest turystycznym marzeniem każdego rowerzysty!

Odkryj z nami piękno Natury wybierając rower

Gmina Banie

Brama historii na Pomorzu Zachodnim
Zwiedzanie historycznej Ziemi Bańskiej to ciekawa przygoda, która na długo pozostanie w pamięci. Jeśli chcecie Państwo pooddychać świeżym powietrzem w cichej okolicy, gdzie czas płynie wolniej, krajobraz zmienia się niemal z każdym krokiem, a wokół lasy, jeziora i piękne zabytki, to tereny gminy Banie są właśnie tym miejscem. Wycieczka przeniesie Państwa do epoki średniowiecza, w której działały zakony rycerskie, m.in. templariuszy i joannitów.

Rycerze zakonni silnie wpisali się w historię tych ziem. To również dzięki nim Ziemia Bańska zasłynęła na Pomorzu Zachodnim, a nawet poza jego granicami. Urosła gospodarczo i duchowo. Dziś możemy podziwiać ich dziedzictwo i cieszyć się pięknem licznie zgromadzonych tu zabytków. Możemy także uprawiać najróżniejsze sporty. Jest to bowiem idealna okolica do aktywnego, jak i biernego wypoczynku, z dala od wielkomiejskiego zgiełku i zanieczyszczeń.

Doskonały dojazd nie pozostaje bez znaczenia i stanowi kolejny atut tych terenów.

Relacja z wydarzenia

Wycieczkę rozpoczęliśmy o godz. 9.30, 15.09.2018 r., na parkingu przy ul. Kolejowej. Na miejscu zebrało się prawie 20 osób chętnych na przejażdżkę w ten słoneczny dzień. Była tam kilka osób ze Szczecina i Stargardu, oraz liczna grupa mieszkańców Gryfina. Ruszyliśmy punktualnie kierując się prosto, wzdłuż ul. Armii Krajowej do Szczawna, dokąd prowadzi nowa droga rowerowa. Tam pokonaliśmy najgorszy odcinek trasy po zaniedbanej drodze z kocimi łbami i skręciliśmy w drogę rowerową po nasypie kolejowym, która niedawno została oddana do użytku. W międzyczasie dojechało do nas kilku spóźnialskich. Po drodze zatrzymaliśmy się na krótki wypoczynek w Sosnowie, żeby docenić piękno mijanych miejscowości. Dołączyła się wtedy do nas grupa dzieci z Sosnowa i Lubanowa. Mogliśmy uzupełnić energię dzięki zapasowi batoników i wodzie. Dzięki uprzejmości lokalnego proboszcza mogliśmy zwiedzić zabytkową kaplicę św. Jerzego w Baniach z XV w. Jest ona budowlą salową orientowaną, wzniesioną na planie prostokąta. Ściany wykonane są z granitu, kamienia polnego i cegły. Obecne wyposażenie reprezentuje styl barokowy. O historii kaplicy opowiedział nam Arkadiusz Rutkowski z fundacji Bielik, który organizuje co roku w tym miejscu Sierpniowe Spotkania z Historią. Stamtąd wzmocnieni kolejną grupą z Bań, udaliśmy się do Swobnicy.

Wycieczkę zakończyliśmy przy zamku w Swobnicy, gdzie przygotowany był dla nas poczęstunek (pyszna grochówka, bigos lub gulasz) oraz krótka prelekcja o tematyce projektu wygłoszona przez Panią dr inż. Patrycję Rogalską. Chętni mogli wziąć udział w dwóch wyjątkowych wydarzeniach:

1. Warsztaty rzemiosł dawnych w Swobnicy

2. Historia sztuką pisana. Zamczyska czar – rycerstwa gwar

Dziękujemy  fundacjom: „Przy – Stań w Swobnicy” i „Droga Lotha” za serdeczne przyjęcie nas do swojego grona i zapewnienie niezapomnianych wspomnień z pobytu na zamku. Uczestnicy naszej wycieczki mogli dzięki nim zobaczyć walki rycerskie, pokazy artylerii, czy przejazd rekonstruktorów historycznych na koniach. Przyglądaliśmy się pracy rzemieślników historycznych oraz mogliśmy skosztować przygotowanych specjałów,a także zaopatrzyć się w stworzone przez nich rękodzielnicze pamiątki. Powrót przebiegał tak indywidualnie jak i w grupach. Osoby o dobrej kondycji skorzystały z trudnej, ale urokliwej trasy ubitymi drogami oraz leśnymi duktami i udały się do Żelechowa, a potem drogą gminną do Lisiego Pola gdzie mogły wsiąść do pociągu. Część pojechała dalej nową trasą do Trzcińska Zdroju, a następnie do Godkowa i tam wsiadła w pociąg do Szczecina. My z dziećmi wróciliśmy tą samą trasą do Gryfina, po drodze odwożąc najmłodszych z pobliskich miejscowości. To był naprawdę udany dzień, za co dziękujemy wszystkim biorącym udział w tym wydarzeniu. Udało się nam nawiązać wiele ciekawych znajomości, które, mamy nadzieję, zaowocują w przyszłości. Do zobaczenia!

<iframe src="https://www.google.com/maps/d/embed?mid=1HvYyK1Y6qm40t7NmGb_e71BrN8ON69tr&hl=pl" width="100%" height="600px" text-align: center></iframe>

Zapraszamy do zapoznania się z całym projektem!

Zadanie współfinansowane z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego.