Wycieczka Rowerowa z Karlina do Kołobrzegu

Trasą dawnej zachodniopomorskiej kolei wąsktorowej

Dowiedz się więcej o projekcie

Tam gdzie przebiegała linia Wąskotorówki

W naszym województwie znajduje się wiele rozebranych linii kolejowych, które okazały się genialnymi trasami przeznaczonymi dla rowerów. Dzięki licznym inwestycjom możemy się obecnie cieszyć pięknymi widokami na drodze do Kołobrzegu. Większość trasy jest wyasfaltowane, a reszta przebiega po ubitym szutrze. Dzięki temu, że trasą tą poruszała się wąskotorówka, jest ona idealna dla ludzi o słabszej kondycji oraz dzieci. Jest tam też rozsianych wiele miejsc do odpoczynku i spokojnej rekreacji na łonie natury, więc można spokojnie zwolnić na moment i pocieszyć się tymi wspaniałymi terenami. Dla zaprawionych kolarzy Karlino jest idealnym miejscem na start w rejony nadmorskie. Trasa prowadzi w dużej mierze na obszarze zalesionym, więc jest przyjemnie ocieniona. Nowe inwestycje pozwalają rowerzystom ominąć większe miejscowości po drodze. Zapraszamy pragnących więcej dowiedzieć się o tych terenach do zapoznania się z przewodnikiem stworzonym przez Związek Miast i Gmin Dorzecze Parsęty.

Kołobrzeg – port morski i miejscowość uzdrowiskowa z źródłami wody mineralnej, solanki oraz pokłady borowiny. Kołobrzeg jest także regionalnym ośrodkiem kulturalnym z jednym z najciekawszych muzeów w Polsce. W okresie letnim odbywają się tu liczne koncerty popularnych piosenkarzy, muzyków, kabaretów.

Jeden z najstarszych grodów nad Bałtykiem. Miasto o burzliwej historii, dzisiaj jest synonimem wakacji i urlopów. To także największe uzdrowisko nad polskim morzem.

Historia Kołobrzegu rozpoczęła się już w VII wieku – wtedy zasiedlana była Wyspa Solna. Własnie w tym miejscu powstały jedne z pierwszych warzelni soli. W X wieku gród został włączony do Polski, a w kolejnych stuleciach przeżywał dynamiczny rozwój.

Pierwszy ośrodek, w którym stosowano kąpiele solankowe i borowinowe został tu założony już w 1803 roku. Dało to początek uzdrowiskowej historii miejscowości i wyznaczyło nowy trend w kierunku jej rozwoju. Dzisiaj kołobrzeskie uzdrowisko słynie z leczenia cukrzycy i tarczycy oraz chorób układu oddechowego, ruchu i krążenia.
Plaża w Kołobrzegu, fot. Wikipedia (Olek Remesz)
Przez prawie 200 lat Kołobrzeg był twierdzą. Obronił się przed najazdem wojsk napoleońskich, który trwał trzy miesiące. Podczas II wojny światowej miasto było oblegane przez dwa tygodnie, a jego zdobycie przez 1 Armię Wojska Polskiego zostało okupione ciężkimi walkami i ogromnymi stratami po obydwóch stronach. Skutecznie odbudowane z powojennych zniszczeń, dzisiaj jest prawdziwą chlubą Wybrzeża.

Co warto zobaczyć?

  • Molo – będąc w Kołobrzegu trzeba tu przyjść. Pierwsze molo powstało tutaj już w 1881 roku. Miało 100 metrów długości.
  • Wyspa Solna z solankowym źródełkiem
  • Latarnia morska
  • Pomnik zaślubin Polski z morzem
  • Bazylika konkatedralna WNMP
  • Bindaż – grabowy „tunel”, niezwykle rzadki w polskich parkach element. Tunel drzew znajduje się przy ul. Towarowej.
  • Muzeum Oręża Polskiego z największą kolekcją militariów w regionie

Nie zapomnijcie zaopatrzyć się w słynne ogórki kołobrzeskie. To właśnie w miejscowej solance kiszą się najzdrowsze, pełne mikroelementów ogórki w Polsce!

Kołobrzeg to także port i wiążące się z tym dobrodziejstwa – jeśli lubicie morskie wyprawy, to pamiętajcie, że latem kursują tu promy m.in. na Bornholm.

Więcej o Kołobrzegu doczytasz na stronie naszych partnerów – ZP.PL

Odkryj z nami piękno jednej z najstarszych osad na Pomorzu Zachodnim

Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu

Perła muzealnictwa na Pomorzu Zachodnim

Pierwotnie Muzeum powstało jako muzeum regionalne. Podstawą zbiorów stały się zabytki archeologiczne pochodzące z wykopalisk na terenie wczesnośredniowiecznego Kołobrzegu prowadzonych przez prof. Lecha Leciejewicza oraz kilkanaście zabytków pochodzących z przedwojennego muzeum wydobytych z gruzów przez zasłużonego działacza krajoznawstwa Jana Frankowskiego. Muzeum zlokalizowano w odbudowanej specjalnie w tym celu XV- wiecznej kamieniczce przy ul. ppor. Emilii Gierczak 5. Początkowo planowano nadać placówce charakter historyczno-miejski, później historyczno-morski. Ostatecznie w 1966 r. zdecydowano się na profil historyczno-wojskowy.

Trasa Wycieczki

Dojeżdżamy pociągiem do Karlina, gdzie dostać się można np. bezpośrednio ze Szczecina. Stamtąd zjeżdżamy na pobliską drogę rowerową biegnącą wzdłuż starego, porośniętego torowiska, by za chwilę skierować się w piękny las, który przyjemnie zacienia całą trasę. Po drodze aż do Gościna mamy okazję oglądać pola i elektryczne wiatraki. Oprócz krótkiego, 500 metrowego odcinka, cała trasa jest wyasfaltowana. Trzeba być uważnym niedaleko Gościna, gdyż nowa droga rowerowa prowadzi naokoło miejscowości i trzeba minąć kilka rond, by na końcu zjechać znów w drogę wśród pól. Koło Jarogniewa droga wiedzie wzdłuż drogi krajowej 162 i nagle się urywa. Odcinek 300 metrów do zjazdu na dalszy etap trasy do Charzyna, polecam pokonać na pieszo, jeśli podróżujecie z dziećmi, gdyż jest to uczęszczana droga. Poza tym jednym odcinkiem trasa jest bardzo bezpieczna i dobrze oznakowana. Dalej jedziemy do drogi krajowej 102 i skręcamy w prawo na Kołobrzeg, gdzie prowadzi nas ścieżka przy jezdni. Już w Kołobrzegu, za Zieleniewem, polecam na rondzie skręcić w lewo w ulicę Europejską, a potem w prawo w ulicę Toruńską, gdyż jest to bezpieczniejsza dla rowerów trasa w kierunku stacji PKP lub morza. Trasę można kontynuować wzdłuż linii morza w dowolnym kierunku. Jest to piękna asfaltowa trasa Dźwirzyno – Grzybowo – Kołobrzeg – Bagicz – Sianożęty – Ustronie Morskie.

<iframe src="https://www.google.com/maps/d/u/0/embed?mid=1SxNM-0YDBSc-FSz2U4xQlMGVgh60hvua" width="100%" height="600px" frameborder="0" style="border:0" allowfullscreen></iframe>

Zapraszamy do zapoznania się z całym projektem!

Zadanie współfinansowane z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego.